My Blog List

Sunday, March 18, 2012

Cuti-cuti Malaysia part 1

Assalamualaikum...
Sempena cuti sekolah pada 12 mac-16 mac 2012 yang lepas, saya dan suami bercuti ke Brunei dan Sabah..Kami ke sana dengan hanya menaiki kereta..Kami bertolak dari jam 9am dari bintulu menuju ke Miri yang mengambil masa selama 2jam setengah.. Saya dan suami serta dua orang rakan bersepakat untuk tidur semalaman di Miri sebelum bertolak ke Brunei keesokkan harinya..Tepat jam 8am dari Miri,kami bertolak menuju ke Brunei yang hanya mengambil masa selama 45minit untuk memasuki sempadan sarawak-brunei..

Memasuki imigresen negara brunei darussalam..

Setelah pasport di cop,kami meneruskan perjalanan ke Bandar Seri Begawan..Tempat pertama yang ditujui ialah Masjid Kubah emas yang popular di dunia ini.. Hal ini kerana, hanya terdapat lebih kurang 7 buah masjid kubah emas di dunia ini..Dua daripadanya terletak di negara brunei..

Masjid Jame’ Asr atau Masjid Bandar Seri Begawan di Brunei Masjid yang merupakan bagian dari kompleks Istana Bolkiah didirikan pada pertengahan tahun 1980-an untuk memperingati 25 tahun Sultan Hassanal Bolkiah berkuasa. Masjid ini memiliki 29 kubah yang diperbuat daripada emas murni 24 karat. Bangunan yang terletak di tengah taman yang Asri ini mempunyai luas hampir 2 hektar lebih. Keseluruhan kawasan masjid ini dipagari dengan kisi-kisi besi dengan panjang kira-kira 1.082 km. Terdapat lima pintu masuk ke lokasi ini, disamping dua pintu khusus untuk keluarga diraja dan tetamu negara. Masjid ini memiliki 4 menara yang masing-masing tingginya 189 kaki, dimana ada sekitar 297 anak tangga pada setiap menara tersebut. Melalui menara ini, pengunjung akan dapat melihat pemandangan sekitar masjid dan juga pemandangan Bandar Seri Begawan dan Kampung Ayer..
Seterusnya kami meneruskan perjalanan menuju ke Sabah..Hanya singgah sekejap sahaja di brunei, kerana destinasi utama kami ialah sabah, negeri di bawah bayu..
kami terpaksa melalui 9 imigresen untuk sampai ke sabah..hal ini kerana Brunei dikelilingi Malaysia dengan dua bahagian Brunei dipisahkan di daratan oleh Malaysia. Nama Borneo diambil berdasarkan nama negara ini. Ini adalah disebabkan pada zaman dahulu, Brunei mempunyai pengaruh dan kuasa yang kuat di pulau Borneo..

kereta naik feri menuju ke malaysia plak..nak masuk limbang..

Tepat jam 6pm,kami sampai ke beaufort..dan mengambil keputusan untuk menginap di beaufort dulu..drebar semua letih..hehehe..