My Blog List

Thursday, March 22, 2012

~Pavlova~

salam..
hari saya nak kongsikan cara nak buat pavlova..ramai kwn2 drpd fb mtk resipi pavlova nie..ader yg dah sy pm kan resepi..ok,kat sini saya nak share resepi pavlova yg est tu..hehehe..knp saya ckp best??? sebab suami saya amat suka ngan pavlova nie,saya suka membuat sahaja,nak makan kurang skit..
ok..bahan-bahan nak buat pavlova:

 4biji putih telur
1 cwn gula kastor (boleh kurgkn kalau xnk manis)
1/2 sudu kecil esen vanilla
1 sudu kecil cuka
1/2 sudu mkn tepung jagung

topping

diana guna whipping cream yg da siap
buah-buahan (kiwi,strawberry,blueberry)

cara2..

pukul putih telur hingga separuh kmbg,then masukkan gula kastor sedikit demi sedikit hingga putih telur kmbng sepenuhnya(akn nmpk mcm bkilat gitu)
pastu masukkan esen vanila,cuka n tepung jgung.kacau hingga sebati
pnskn oven dlm 15minit..kemudian bkr dlm 1jam dgn suhu 130 drjh celcius.
ttp suis n biar pavlova sejuk..
then ltk topping ngn buah..siap..hehe..

sy hny guna buah kiwi n blueberry je,buah strawberry xder..

da separuh dimakan oleh encik suami sy..

try la wat yea kwn2..best tue..rangup di luar dan lembut di dalam..

p/s:Sharing is Caring..

No comments: