My Blog List

Saturday, April 7, 2012

~Pilih Kasih~

mlm ni x busy sgt,dapat blogging..amsyar da tdo kul 8lbh td lg..letih bermain..suami plak tgh tgk tv,so aku amik kesempatan yang ada ini untuk buka blog sambil menyemak karangan budak yang membuatkan mata aku berpinar-pinar,utk hilangkannya,buka blog,menaip kejap,then semak buku budak,then taip balik..huhuhu..
erm..ader cerita hot n spicy aku nak kongsikan..pilih kasih..bukan program dlm tv tu tau..hahaha..ni kisah betul..yg telah aku lihat sejak dari kecik smpai skrg..dlm kita xsedari,masih ramai lg golongan masyarakat kiter yg pilih kasih dalam segala hal..ader yg bos pilih kasih,ader yg mak pilih kasih,kwn,bf/gf dan seumpamanya..
yg sering berlaku dpn mata aku ialah apabila seorang emak yang terlalu memilih kasih..bukan pada anak,tp pada anak sedara..mmg x dinafikan,anak sedara itu dipelihara sejak masih bayi lg,tp itu tak bermakna anak sendiri diabaikan dan menganggap anak sendiri umpama org luar..kesian anak itu..
sejak dari kecik,ditinggalkan dgn nenek..bersekolah di kampung,sementara si emak berada di bandar dan anak sedara kesayangannya itu dibawa bersama..kesian anak itu..si kakak dan si adik..
duit yg dihantar utk perbelanjaan harian utk ke sekolah,di amik plak oleh mak sedara mereka..kesian kan..dr kecik mmg tidak pernah merasakan kasih sayang sebenar seorg ibu..
emaknya hanya balik jarang2..apabila ayah tiri mereka pencen (ayah sebenar bercerai dgn mak mereka dan kawin lain gak),si emak ni blk ke kampung,menetap di kampung.. tinggal lah si emak td dgn dua org anaknya dan ank sedara kesayangannya..
Kini,si emak sudah tua..namun kasih sayangnya mmg tidak berbelah bahagi kpd anak sendiri,cucu sedaranya pun dianggap mcm cucu sendiri..kdg2 cucu2 sebenar mrk amat mrh dan cemburu,tp org tua mcm tulah,bila ditegur,akan mudah terasa...
si anak sedara tu plak..dikatakan seorg yg busuk hati..telah menggunakan ubt guna-guna utk membuatkan emak sedaranya menyayanginya dan anak2nya lbh pd anak dan cucu dia sendiri..betapa busuk hati wanita itu...
sehingga ke hari ini,aku masih lagi mendengar cerita yg sama..duit pencen tiap2 bln,ntah melayang ke mana,sbb selalu jer ckp xder duit,sedangkan dia hanya menyara diri sendiri,tambahan pula si anak-anaknya selalu memberikan duit belanja..
kesian anak-anak itu..
si anak yang banyak berkorban semasa sakit dan demam..yang sentiasa ingin mendengar kata-kata kemesraan daripada bibir yang disayangi..
anak yang ingin memanggil seorang emak itu dgn panggilan 'emak'..kerana sejak dr kecik,mereka telah diajar oleh emak mereka untuk memanggilnya dgn panggilan nm shj..
terukkan???
setiap aku mendengar cerita ini,aku menangis..betapa peliknya emak itu..yg telah mengandungkan anaknya selama 9bln..tidak ader secebis kasih sayang kah pada anak itu..
Setiap kali aku bertanyakan kbr di kg,mesti cerita hot n spicy ini singgah di telingaku..
Aku berdoa moga suatu hari nti,si emak ini akan sedar betapa pentingnya anak yang selama ini dibiarkan..yg terumbang-ambing dalam mendakap kasih sayang seorang ibu.. 
konklusinya..sebagai seorang hamba Allah,tidak perlu kiter untuk membeza-bezakan orang dan terlalu memilih kasih..tidak semestinya org yg kita sayang itu menyayangi kita,mungkin hny ingin mengambil kesempatan pd diri kita..mungkin juga org yg kita syg itu tidak akan menolong kita apabila kita ditimpa kesusahan nanti..
kasihanilah anak itu..
p/s:jgn terlalu pilih kasih!!!

saya syg sgt2 kat umi dan abah saya...muaahhh!!!
 

No comments: