My Blog List

Monday, January 23, 2012

Puding Gula Hangus

Sepetang bersama suami dan anak tercinta..petang nie,lepas tgk cerita sepet,tetiba rase nak makan puding gula hangus,kegemaran suami saya jugak..so,dengan rase rajinnya,saya ke dapur menyiapkan puding sementara si comel saya tidur,kalau dia bangun,susah nanti..hehehe..

45 minit kemudian...

taraa..ni puding gula hangus saya yg telah diubahsuai,best gak letak buah2 nie..



cara-cara nak buat puding nie senang aje..

1. satu tin susu cair
2. 8 biji telur
3. 5 sudu gula (untuk di goreng)
4. 6 sudu gula (untuk dimasukkan di dalam susu n telur nti)

1. Mula2 sekali,5 sudu gula digoreng diatas api di dalam loyang sehingga kekuningan..biarkan sehingga gula menjadi keras.
2. Pukul 8 biji telur sehingga kembang, then masukkan susu cair.Masukkan 6 sudu gula tadi,kemanisan terpulang pada individu,kalau rase nak manis,leh tambah gula lagi.
3. Selepas itu,masukkan telur n susu yg telah dipukul ke dalam loyang yg telah digoreng gula tadi.
4. kukus dalam 40 minit..selepas masak,bolehlah dihias dgn buah,tak nak buah pun xpe..
5. sedap di makan ketika sejuk..hehehe..


senang aje kan..nilah resepi daripada ummi saya..dan telah jadik suatu dessert kesukaan suami saya sejak mula2 bercinta lgi..kuikui..selamat mencuba..
 

No comments: